RENGINIŲ KALENDORIUS
RENGINIŲ KATEGORIJOS
RENGINIŲ ARCHYVAS
RENGINIŲ STATISTIKA
Luanos Masienės fotografijų paroda „Kasdienybė be civilizacijos grimo“ / Susitikimas su parodos autore
Anykščių menų inkubatorius / Menų studija ▶
J. Biliūno g. 53, LT-29110 Anykščiai
J. Biliūno g. 53, LT-29110 Anykščiai
2023 m. kovo 9 d. - 17:17
Kaina - €
Renginys vyko prieš 654 d.
Kaina - €
Renginys vyko prieš 654 d.
Nuotraukų: 0
Videoklipų: 0
Paroda: 2023.03.02-2023.04.05
Susitikimas su parodos autore: 2023.03.09 | 17:17
Luana Masienė
Susitikimas su parodos autore: 2023.03.09 | 17:17
Luana Masienė
KASDIENYBĖ BE CIVILIZACIJOS GRIMO
Kelionę į Etiopiją nulėmė du faktoriai. Pirmasis – mistinis, apie kurį kada nors… Šiandien plačiau papasakosiu apie antrąjį faktorių – norą pakeliauti laiko mašina. Etiopijos pietvakariuose, Omo upės slėnyje, dar išlikę apie 20 genčių, dalis kurių savo gyvenimo būdu, papročiais, tradicijomis mažai kuo skiriasi nuo gyvenusiųjų neolito laikais. Ir jeigu žiūrint National Geographic laidas retsykiais kyla abejonių dėl faktų tikrumo, tai nuvykęs ten gali įsitikinti, kad išties pasaulyje dar yra bendruomenių, nepatyrusių civilizacijos patogumų ir malonumų (ar grėsmių), nesuviliotų pažangos ir technologijų bei kol kas dar nepatekusių jų glėbin. Po skrydžio lėktuvu iš Londono į Etiopijos sostinę Adis Abebą ir keletos miego valandų viešbutyje, ketvirtą valandą ryto pajudėjome numatytu maršrutu. Deja… nuvažiuoti pavyko tik 90 km, nes patekome į pačių politinių įvykių sūkurį. Tąryt, palaikydami savo lyderį, Etiopijos Ministro pirmininko Abiy Ahmedo Ali politinį oponentą, į gatves išėjo minios Oromų etninės grupės protestuotojų, blokuodami bet kokį judėjimą iš miesto. Taigi kelionės tęsti ne tik, kad negalėjome, bet nebuvo įmanoma netgi grįžti atgal. Taip visai parai tapome savotiškais įkaitais… Ir tik kitą naktį pavyko parsigauti atgal į Adis Abebą, iš kur vietinių avialinijų lėktuvu buvome nugabenti į šalies pietuose esantį Jinkos kaimelį.
Jinkos
kaimo ašis – turgus su gausybe vietinės produkcijos: kavos pupelėmis,
riešutais, sorgais, bulvėmis. Vyksta prekyba gyvuliais ir net kiniškais
drabužiais. Galbūt todėl čia gyvenanti Ari gentis nesukelia
jokios nuostabos, nes įprasti europietiški marškinėliai, bliuzonai,
sijonai visus suniveliuoja, o ypatingi veido bruožai yra užgožiami
spalvų margumyno. Aikštelėje savo keleivių laukia tuktukai, šalia
vežimų, traukiamų asiliukais, zuja jaunimas su motociklais. Žinoma,
pastarųjų nedaug, lyginant su motociklų gausa, regėta lankantis Malaizijoje, Langkawi saloje.
Vidutinis dienos atlyginimas Etiopijoje nesiekia nė vieno dolerio, todėl iš mūsų viešbučio kambarėlio pavogtas šimtas dolerių (ech, pasirodo lagaminą ir Afrikoje užrakinti reikia) kažkam tapo tikras turtas. Lankantis atokiau gyvenančiose Ari
genties šeimynose skurdi buitis yra akivaizdi, tačiau mano dėmesys
krypdavo ne į tai, o į nepaprastai išraiškingus vaikų žvilgsnius. Vieni
vaikai drąsiai griebdavo už rankų, šokdavo ir dainuodavo, kiti droviai
sekdavo iš paskos. Bet dėl spalvotų kreidelių ar saldainių susigrumdavo
visi, todėl dovanų dalijimas visad keldavo stresą, nes žinodavai, jog
visiems lauktuvių tikrai nepakaks ir kažkas liks nuliūdintas…
Pats Omo upės slėnis, žavintis kerinčiais gamtos vaizdais, užima apie 165 kvadratinius kilometrus. Jis yra įtrauktas į UNESCO pasaulio
paveldo sąrašą. Tačiau jo unikalumas labiau slypi ne gamtoje, o čia
gyvenančiose gentyse, kurios dėl savo ypatingų žymių ar papročių žinomos
visame pasaulyje. Štai Mursi gentis garsėja didžiuliais
keramikiniais žiedais lūpose. Kad įsidėtų žiedas, paauglėms mergaitėms
padaroma skylutė po apatine lūpa, kuri vis didinama mediniais žiedais, o
vėliau dar išmušami du priekiniai dantys. Yra pasakojama, kad taip
subjaurojant veidus, buvo bandoma išgelbėti mergaites nuo vergų pirklių.
Dabar tai priimama kaip grožio ir patrauklumo simbolis. Be to, sakoma,
kad šie žiedai atlieka ir apsauginę funkciją – saugo nuo demonų, kurie į
žmogaus vidų patenka būtent per burną. Tikėjimas dvasių pasaulių
persismelkia ir į genties moterų bei vaikų lipdomus molinukus –
parsivežti primityvūs jautukai slepia tokią jėgą, kad jiems, rodos,
neprilygtų nė brangiausia ikona. Tarsi pačių Afrikos dievų galia juose uždaryta tūno…
Kara
gentis išsiskiria baltais ornamentais išpuoštais vyrų kūnais ir
taškučiais dekoruotais moterų veidais. Moterys nešioja daug eilių ryškių
karolių ir gausybę metalinių apyrankių, kurios yra daromos iš kulkų.
Apyrankės yra vertingi papuošalai, nes jas (15-20 vnt.) galima išsikeisti į ožkelę. Mes lankėmės Kara genties kaimelyje, kuris yra ypač gražioje vietoje – ant skardžio prie pat Omo
upės vingio. Kartu tai labai patogi vieta, nes į upę ne tik einama
žvejoti ar praustis, bet iš čia semiamas vanduo maistui ir gėrimui
(beje, jis yra geriamas nevirintas). Šioje gentyje dar visai neseniai
būta (o gal dar ir dabar yra?) žiaurių papročių – nesantuokinis vaikas
buvo nužudomas.
Hamar
genties moterys lengvai atskiriamos iš raudonų, susuktas virveles
primenančių plaukų. Tokioms šukuosenoms padaryti naudojami riebalai ir
molis. Taip pat moterų nugaros yra „padabintos“ randais – tai rimbo
žymės, nes moterys, norėdamos įrodyti savo paklusnumą ir ištikimybę,
prašo vyrų, kad būtų plakamos. Hamar gentyje vyrauja poligamija,
tačiau tik pirmoji žmona, kaip pagarbos ženklą, nešioja ant kaklo
išskirtinį masyvų papuošalą. Iš kitų papuošalų (diržų iš kriauklių,
ožkos odos apdarų) galima nustatyti ar moteris priklauso turtingesniųjų
sluoksniui (bet čia jau ne diletanto turisto regai). Tiesa, Hamar genties
moterys niekada nesiprausia: kūnas valomas aliejais, o intymiai
higienai naudojami žolelių tepiniai… Pagrindinės vyrų veiklos yra
gyvulių auginimas ir bitininkystė: pakelės medžiuose matėme gausybę
keistų, pailgus pintus krepšius primenančių avilių. Hamar gentis
garsėja viena savo ceremonija: norėdamas vesti, nuogas vyras nenugriuvęs
turi perbėgti per vienas šalia kito sustatytų jaučių eilę keletą kartų.
Panašios šukuosenos, tik be to ypatingo raudonumo, ir Tsemay genties
moterų. Nors jų gyvenvietės nelankėme, bet nemažai sutikome pakelėje,
su didžiuliais nešuliais einančias (iš)į turgų. Pavargusios ir
nenorinčios fotografuotis, gavusios pinigų pralinksmėdavo ir dabar jau
maloniai pozuodavo.
Mano širdis liko Dassanech gentyje, prie pat Pietų Sudano
sienos. Norint ten patekti reikėjo ne tik karinį postą praeiti, bet ir
upę perplaukti iš medžio kamieno išskobtoje valtyje. Kepino saulė, o iš
sausų šakų suręsti bei skardomis dengti būstai, rodės, nuo karščio tuoj
gali užsiplieksti. Tai nuolat migruojanti ir viena skurdžiausių genčių.
Šios genties mergaitėms, sulaukusioms 10-12 metų yra
nupjaunamas klitoris ir apkarpomos lytinės lūpos. Nuo tada jos gali
dėvėti sijonus ir būti ištekintos. Intuityviai buvau apsirengusi
raudonus marškinėlius, tad labai derėjau prie jų raudonų-geltonų-mėlynų
plastikinių karoliukų vėrinių ir vienos moters GUCCI marškinėlių. Ši detalė pralinksmino, bet kartu ir davė suprasti, kad išlaikyti savo unikalumą Omo
slėnio gentys ilgai nebegalės. Tai pabaigos pradžia. Juolab, kinai prie
Omo upės jau stato cukraus gamyklą ir tiesia kelius, taip užimdami
šimtmečius čia gyvenusių genčių teritorijas ir naikindami jų galvijams
skirtas ganyklas. Genties vyrų viešnagės metu nepamatėm – jie buvo
iškeliavę medžioti krokodilų ir begemotų netoliese tyvuliuojančiame Turkanos ežere.
Aukštai kalnuose įsikūrusiame Konso
kaimelyje, lyginant su anksčiau minėtomis gentimis, jau esti
civilizacijos požymių. Kaimelio išdėstymas ratais, sutvirtinant kalno
šlaitus akmenimis ir aukštomis medinėmis tvoromis (taip sukuriant
siauras gatveles primenančius takus) reikalauja inžinerinio išmanymo ir
tikslumo. Kaimelyje yra hierarchija bei karalius, vadinamas lietaus
dievu (beje, jo namas iš kitų išsiskiria ant stogo užkeltais dideliais
kiaušiniais). Tai animistinio tikėjimo bendruomenė, prie savo namų
laikanti mirusiems šeimos nariams skirtas drožtas medines skulptūrėles.
Kituose kalnuose, maždaug 2km virš jūros lygio, įsikūręs Dorze genties
kaimelis. Čia žemė derlingesnė, daugiau drėgmės, tad kultivuojama
terasinė žemdirbystė: auginami aukštikalnių javai, prieskoniai,
daržovės. Tik naktimis labai vėsu, tad žmonės – kad būtų šilčiau – miega
kartu su gyvuliais vienose patalpose. Namai labai įdomūs: tvirti
mediniai karkasai apipinami bambukais, stogai dengiami netikrų
bananmedžių lapais. Nameliai statomi aukšti, bet laikui bėgant žemėja
dėl termitų nugraužiamos apačios.
Dorze
kaimelio gentis pasižymi bendruomeniškumu ir net, sakyčiau, verslumu –
čia įrengta palapinė- parduotuvėlė, kurioje galima įsigyti vietinių
austų audinių, skarelių, skraisčių, megztų kepurių, iš bambuko padarytų
paveikslėlių. Turistams yra rodoma, kaip verpiami siūlai ir kaip
audžiama arba kaip iš netikro bananmedžio lapų ruošiama tešla raugui. Po
to kepami blynai ir vaišinama jais su vietiniu medumi. Kadangi mūsų
viešnagės metu į kaimelį užsuko ir prancūzų grupelė, tai prie blynų dar
porciją šokių ir dainų gavome. Gal ir įdomu, bet… supranti, kad čia jau
ne kasdienybė, o specialiai atvykėliams surengtas pasirodymas.
Šio
kaimelio vyrai garsėja kaip patys geriausi regiono audėjai, todėl
didelė jų dalis dirba sostinėje, o kartą į keletą mėnesių jie autobusu
parvežami namo. Visa tai iš dalies primena industrializacijos užuomazgas
Europoje XIX a. pradžioje. O po to – kaip žinome – procesas jau nesustabdomas… Ir tuomet, po 10-15 metų, jokia laiko mašina nebebus pajėgi nukelti į ten, kur elektra šiandien dar yra ateities stebuklas.
Na, o kokius dabarties „stebuklus“ man pavyko užfiksuoti 2019 metų spalio mėnesį kelionės į Etiopiją metu, galite išvysti fotografijų parodoje KASDIENYBĖ BE CIVILIZACIJOS GRIMO.
NAUJAUSI KOMENTARAI / APŽVALGOS
KOMENTARŲ NĖRA
Rašyti komentarus ir apžvalgas gali tik registruoti vartotojai!